Voorwoord

Dit najaar werd ik via een kennis benaderd of ik belangstelling had om voorzitter te worden van de stichting “Schipper Mag Ik Ook Eens Varen”. De stichting was, vanwege het vertrek van de vorige voorzitter, op zoek naar een vervanger. Eigenlijk hoefde ik hier niet zo lang over na te denken want ik had al vaker overwogen om me aan te melden als vrijwilliger bij de stichting. Helaas was dit er door allerlei omstandigheden nog nooit van gekomen.  Ik had echter wel mijn bedenkingen of ik voldoende tijd zou kunnen vrijmaken naast mijn dagelijkse drukke werkzaamheden als (mede)eigenaar van een bedrijf. Gelukkig bleek dat er een aantal zeer betrokken bestuurders en vrijwilligers betrokken zijn bij de stichting die allen prima weten wat er moet gebeuren en grotendeels zelfsturend en zelfstandig zijn. Allemaal mensen die in het bedrijfsleven, onderwijs of (semi)overheid hun sporen hebben verdiend. Daarnaast zijn een flink aantal van deze vrijwilligers al vele jaren werkzaam voor de stichting en weten ook precies wat er nog moet gebeuren. Dat alles gaf mij voldoende vertrouwen om in te gaan op het verzoek om voorzitter van de stichting te worden.

Ik wil me dan ook graag aan u voorstellen. Mijn naam is Martin van der Voort, woonachtig en werkzaam in Hasselt. Ik ben sinds 2013 (mede)eigenaar en oprichter van een bedrijf dat onderdelen levert voor grote scheepsdieselmotoren en energiecentrales. Voor deze periode ben ik enige jaren werkzaam geweest als scheepswerktuigkundige op grote zeeschepen en heb ruim 20 jaar gewerkt voor multinationals.

De afgelopen maanden heb ik regelmatig gesproken met vrijwilligers en heb het schip diverse malen bezocht. Ik heb erg veel respect voor al deze zeer betrokken vaklieden die in de afgelopen zeven jaren een oud binnenvaartschip hebben omgebouwd tot een prachtig passagiersschip dat vakantiereizen voor mensen met een beperking gaat verzorgen. Het schip is na zeven lange jaren en veel noeste arbeid bijna af om te worden ingezet voor het doel waarvoor het is (om)gebouwd. Een prachtige doelstelling waar ik graag mijn steentje aan wil bijdragen. Dit hele project was natuurlijk nooit mogelijk geweest zonder de hulp van veel bedrijven en organisaties uit de regio die geld en materialen hebben gedoneerd. Echter hebben we de hulp van al deze sponsoren en nieuwe donaties nogmaals hard nodig om het schip helemaal af te bouwen. Hiervoor zal binnenkort een nieuwe wervingsactie worden gestart.

 Volgens de planning gaan we in mei 2019 beginnen met de exploitatie van het schip en kunnen dan eindelijk veel mensen met een beperking een onvergetelijke vakantie gaan beleven met de Jonathan. Mooie plannen maar er is nog veel te doen in de komende maanden waarvoor nog veel geld en materialen nodig zijn. De laatste zaken, zoals inbouw van een accupakket en de verbouw van de roef moeten nog wel afgerond worden voordat de Jonathan in gebruik kan worden genomen. Er wordt momenteel door een ploeg enthousiaste vrijwilligers bijna dagelijks hard gewerkt aan boord om de “to do” lijst voor mei aanstaande af te werken. Prachtig om te zien hoe al deze mensen zich geheel belangeloos inzetten om de Jonathan af te maken, sommigen van hen al vele jaren.

Daarnaast wordt er momenteel door de vaarcommissie hard gewerkt om een vaarplan te maken voor 2019 waarbij ze te maken krijgen met allerlei lastige uitdagingen: zo zijn er diverse havens die te klein zijn voor de Jonathan en havens die geen 380 Volt walaansluiting hebben en daarmee dus eigenlijk ongeschikt zijn om in het vaarplan te worden opgenomen. Geen makkelijke opgave maar ik ben ervan overtuigd dat er binnenkort een doordacht vaarplan, met veel variatie, klaarligt. Hiermee kan het boekingskantoor deze reizen aan de doelgroep gaan verkopen. Uiteraard is het de bedoeling om de prijs zo laag mogelijk te houden er daarmee toegankelijk te zijn voor een grote groep mensen uit de doelgroep.

Het bestuur heeft afgelopen maand unaniem besloten dat Hasselt de voorkeur heeft als definitieve thuishaven voor de Jonathan. Een belangrijke voorwaarde voor deze keuze is dat er een ligplaats beschikbaar dient te zijn die goed (rolstoel)toegankelijk is om aan en van boord te gaan. Hiervoor zijn we in overleg met de betreffende wethouder dhr. Slingerland uit de gemeente Zwartewaterland.

Tenslotte wil ik bij deze alle vrijwilligers bedanken voor de enorme passie en inzet voor dit fantastische project. 

Martin van der Voort,
voorzitter